Tuhle aktivitu si určitě užijete, zažijete něco příjemného, pochutnáte si a ještě za to můžete získat body!

K létu patří grilování, dobré jídlo a pití a posezení s přáteli. Rozpalte grily, naložte maso a užijte si letošní sezonu s novými recepty.

Zadání aktivity je jednoduché – připravte si nějaký pokrm (oběd / večeři) venku na grilu a užijte si přípravu jídla i následné společné stolování na čerstvém vzduchu. Klidně na grilování můžete pozvat i sousedy, rodinu, přátele či známé a strávit takto příjemný čas s lidmi, kteří jsou vám blízcí. Pořiďte si 3 dokumentační fotografie z průběhu akce – příprav, vlastního procesu grilování a také výsledků této relaxační činnosti. Také nám k záznamu o aktivitě připojte pár informací o tom co, kdy a s kým jste grilovali a pokud přidáte i nějaký ten recept např na marinádu či omáčku, salát tak to bude jen dobře. Za splnění aktivity vám připíšeme 50 bodů.

Grilování je tepelná úprava pokrmu, při které na pokrm dopadá tepelné záření. Tepelné záření bývá vyvolané elektrickou topnou spirálou (v troubě, v mikrovlnné troubě kombinované s grilem) nebo žhnoucími kusy paliva (otevřená ohniště). Teplota okolního vzduchu při grilování by neměla být příliš velká, aby nedocházelo ve větším měřítku k jinému způsobu předávání tepla. Proti připálení povrchových vrstev se pokrm polévá šťávou. K tomu, aby došlo k dostatečné tepelné úpravě i uvnitř pokrmu, jsou pro grilování vhodnější tenčí kousky. Pokrm lze před přípravou vhodně okořenit.

  • Přímá metoda grilování spočívá v přímém působení žáru na pokrm. Tato metoda je vhodná hlavně pro jídla, která grilujeme méně než 30 minut. Jedná se především o steaky, hamburgery, klobásy nebo kotlety. Při tomto způsobu grilování je nezbytné připravovaný pokrm otočit. Ten získává vroubkování typické pro tuto metodu.
  • Nepřímá metoda grilování spočívá v umístění zapékací misky mezi dva zdroje tepla. Poklice grilu nám umožňuje rovnoměrné proudění teplého vzduchu, stejně jako je tomu v horkovzdušné troubě. Pro tuto metodu jsou vhodné pokrmy, které vyžadují dlouhodobější tepelnou úpravu (velké kusy masa) a potraviny, které jsou velmi jemné a přímé grilování by je mohlo vysušit nebo připálit.
  • Grilování na kamenné desce – toto grilování je nejen velmi příjemné, ale i zdravé, tzn. bez strašáku karcinogenních látek, tuku a přitom se zachováním všech chutí i vůní propečeného masa. Kámen se nejčastěji vyrábí z jemně nebo střednězrnné žuly. Má většinou obdélníkový nebo čtvercový tvar a tloušťku tři centimetry. Je možné jej zkombinovat s mnoha typy dnes dostupných grilů.
  • Grilování na lávových kamenech. Tento typ grilování se používá především u plynových typů grilů. Jako topné medium je zde použit propan-butan, který předává teplo na drť z lávových kamenů umístěných nad plynovými hořáky. Nevýhodou tohoto typu grilování je možnost vzplanutí odkapávajícího tuku na lávové kameny a negativní ovlivnění chuti grilovaného jídla připáleným tukem.

Grilovat můžete prakticky cokoli – maso (plátky, burgery, špízy), ryby, zeleninu, klobásy. Na internetu je k dispozici nepřeberné množství receptů na různé marinády, způsoby grilování, ale také i doplňkové pokrmy jako omáčky, dipy, saláty atd. Niže vám přikládáme pár odkazů: